woensdag 25 november 2009

#8
Al een tijdje ondervind ik het gemak van de online kantoortoepassingen van Google Docs. Sinds ruim een half jaar werkt er iemand voor mij op projectbasis aan een plan van aanpak voor het bewerken (toegankelijk maken, materieel verzorgen en digitaliseren) van de collectie kaarten en tekeningen (in totaal zo'n 8000 stuks) van het waterschap Zeeuwse Eilanden. Voor drie dagen in de week heeft zij een andere baan in Amsterdam, één dag per week is ze op het ZA om te werken aan dit plan. We hebben een account in Google Docs waar we gezamenlijk documenten in kunnen raadplegen, bewerken en opslaan. Dit werkt, onder andere vanwege de afstand, erg gemakkelijk. Ik kan gelijk zien wat er aan de andere kant is gewijzigd en eventuele verbeteringen aanbrengen en vice versa. Het prettige hierbij is dat de documenten niet eerst hoeven te worden gedownload alvorens ze te kunnen bewerken, om ze vervolgens weer te moeten uploaden.
Dit was wel het geval met BSCW (Be Smart Cooperate Worldwide) dat ik een aantal jaren geleden gebruikte op de Hogeschool van Amsterdam tijdens mijn studie. Het was destijds niet mogelijk om documenten rechtstreeks te wijzigen, waardoor er een aantal keren problemen ontstonden met het versiebeheer. Wellicht zijn deze problemen met het gebruik van BSCW inmiddels opgelost.
Een voorbeeld van een document dat ik via mijn weblog en Google Docs op internet wil zetten is dit artikel dat een aantal jaren in het tijdschrift 'Het Waterschap' heeft gestaan, naar aanleiding van een interview met mij over bijzondere documenten in de waterschapsarchieven.
Het bestand dat Angelina heeft geplaatst lijkt me zeer handig; inmiddels heb ik het zelf ook aangevuld.

2 opmerkingen:

  1. Reuze handige toepassing inderdaad! Zowel intern als extern.

    Het artikel waar op doorgelinkt kan worden kan ik helaas niet inzien. Documenten in Google Docs. kunnen namelijk alleen worden bekeken door mensen waar je het document mee deelt...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als het goed is kan de rest van de wereld er nu bij! Ik was vergeten het document in Google Docs openbaar te maken.

    BeantwoordenVerwijderen