vrijdag 27 november 2009

Mijn ervaringen tot nu toe...

Tijd voor een terugblik. Met de nadruk op 'tijd', want die is er de laatste maanden behoorlijk bij ingeschoten, wat zich helaas wreekt in de voortgang van deze cursus. Maar als ik zo om me heen kijk op de andere blogs, ben ik gelukkig niet de enige die hier last van heeft. Wat mij van de cursus tot nu toe het meest is bijgebleven zijn het bijhouden van een weblog (nog nooit eerder gedaan) en het gebruiken van RSS (zelfde laken een pak). Enerzijds is het bijhouden van een log leuk, maar anderzijds vind ik het ook bewerkelijk en zie ik (nog) niet direct de noodzaak. Ik kan voor mezelf dan ook niet zo gauw een reden bedenken om in de toekomst een blog te gaan bijhouden. Ten aanzien van RSS feeds heb ik een beetje dezelfde gevoelens, misschien leuk voor mezelf, maar voor een archiefdienst als deze zie ik niet direct een mogelijke toepassing.
Online foto-albums gebruik ik al een tijd, ook in toepassingen als de mash-ups met Google Earth. In het beschrijven of 'social taggen' van beeldmateriaal zie ik wel een waardevolle toepassing voor bijvoorbeeld het Zeeuws Archief. Dit was ook aan de orde in een van de lezingen bij DISH 2009, een symposium waar ik vorige maand een bezoek heb gebracht. Social tagging wordt ook toegepast door het Metropolitan Museum of Art in New York, zo vertelde Susan Chan. Het Zeeuws Archief zou bijvoorbeeld fotomateriaal door bezoekers van de beeldbank kunnen laten beschrijven, zoals ook gedaan wordt door net Nationaal Archief.
Tot zo ver mijn bespiegelingen, nu maar weer met volle moed door met de rest!

1 opmerking:

  1. Ha Obi-one, fijn om weer iets van je te lezen.

    Goed dat je toch al enkele nuttige toepassingen hebt ontdekt. Doe er je voordeel mee!

    Verder veel succes met het vervolg van de cursus. Het zal krap worden qua tijd maar het kan nog wel...:-)

    Zet 'm op!

    BeantwoordenVerwijderen